Pünkösdkor a Lélek kiáradását ünnepeljük. Szent Ágoston írta, hogy megérteni a Szentháromságot nehezebb, mint egy kiskanállal kimerni a tenger vizét. Sokunknak valójában érthetetlen, ki a harmadik személy, a Szentlélek? Pedig nagyon egyszerűen megérthető.
A Szentléleknek két lényeges pontja van az ember életében:
1. Az emberi élet célja a Lélektől való újjászületés – ld. Jézus beszélgetése Nikodémusszal. Ez valójában az örök élet feltétele is.
3Jézus azt felelte neki: »Bizony, bizony mondom neked: ha valaki felülről nem születik, nem láthatja meg Isten országát.« 4Nikodémus megkérdezte: »Hogyan születhet meg az ember, ha már vén? Csak nem mehet be ismét anyja méhébe, hogy megszülessék?« 5Jézus azt válaszolta: »Bizony, bizony mondom neked: ha valaki nem születik vízből és Szentlélekből, nem mehet be Isten országába. 6Ami a testből született, az test, és ami a Lélekből született, az lélek. 7Ne csodálkozz, hogy azt mondtam neked: szükséges felülről megszületnetek. (Jn 3,3-7)
2. A Szentlélek egy folyamatos összeköttetést teremt Isten világosságával, amin keresztül Isten használni szeretne bennünket. Általa szeretné rajtunk keresztül besugározni a JÓT a világba.
Mindkettő feltétele a világ, az egó legyőzése, vagy Pál apostol szavaival a Test szerinti élet letétele. Tehát ez a legfontosabb és elsődleges a mi számunkra, ahogyan Péter is megfogalmazza az embereknek a Lélek kiáradása után: Mit tegyünk? Térjetek meg!!!! Test nem örökölheti a mennyek országát (hiszen teljesen más dimenzió). A test, az anyag a jelen világunkban a rendezettből a rendezetlen felé halad – ezt nem nehéz felismerni. Minden öregszik, lassan működőképtelenné válik, elhal, megmerevedik. Az élet tehát nem az anyagban van.
Hogy történhet meg a Lélektől való újjászületés az ember életében?
Szükséges előbb víztől is megkeresztelkedni, ahogy Jézus mondja. A vízzel való megkeresztelkedés annak a jele, hogy bekerülünk az Istenhez igazodó életbe. Tehát már nem élünk bele a vak világba. Megkeresztelnek, elkezdünk templomba járni, hittanra, szentmisére, elkezdünk keresztény életet élni és olvasni a Szentírást. De a Szentírás szerint önmagában ettől még nem fogunk tudni üdvözülni, még akkor sem, ha ez sokunk szerint igazságtalan.
Mindez az út mégis lehetővé teszi, hogy lassan-lassan mind többet fogadjunk be Isten világosságából, hogy lassan átalakuljunk, önzetlenebbé váljunk sőt teljesen keresztre szegezzük az önzésünket másokért és a szeretetért.
Mivel ezt nagyon nehéz megélni, mi emberek nem nagyon szeretünk beszélni erről. Sokkal inkább szeretjük keresni a csodákat, a megrendült érzéseket, a Valami Nagyot.
Pedig valójában nem kellenek tömegrendezvények, új és hangos táncos énekek vagy vakító fények ahhoz, hogy a Szentlélek tüze átjárjon minket – csak mi kellünk hozzá. Valójában egyetlen dolog szükséges: az, hogy kiüresítsük magunkat a Világtól (és itt a világ az anyagi, mindennapi, pénzéhes stb. világot jelenti), és legyen helye a Szentléleknek bennünk.
Amikor képesek vagyunk letenni a saját akarásunkat és mindent, akkor az Úr megkeresztel minket a Szentlélek tüzével (ami nem mindig akkora mint egy tüzijáték), és elkezdődhet a Lélek szerinti életünk. Ezért mondjuk, hogy a Szentlélek szerinti élet kilépés önmagunkból. Az ember viszont erre önmagától bukottsága miatt nem képes, ezért az Úr elküldi nekünk a Szentlelket, az Ő erejét, amikor látja, hogy készen állunk rá – a Pünkösd ennek az ünnepe.
A Lélek szerinti élet emelkedettebb a földinél.
Sokáig párhuzamosan halad a kettő, a Test és Lélek szerinti élet, mivel testben vagyunk a földön, szükséges is, hogy így legyen. De már eközben az Úr használni tud minket, használni, hogy besugározhassa rajtunk keresztül a Szentlélek összeköttetésével a Jót ebbe a szétesett Világba. Ez a fent említett 2. pont.
A Neki való munka által mi magunk is emelkedünk, megszentelődünk, mindig feljebb, mindig messzebb az anyagi világtól. Halálunk napján pedig csak annyi történik, hogy a kettő közül a Test szerinti életünk végetér, de a másik, a Lélek szerinti, az megy tovább. Akinek nincs ilyen, aki csak a Test és anyagi, világi dolgokba helyezte a reménységét, annak itt minden megszakad, elhal, megmerevedik a halálban.
Aki ismeri a Lélek igazságait, aki hiszi, hogy van más ezen a földi világon túl, arra már nem hat a világ őrülete, ezzel gyakorlatilag az örök élete kezdődik el. Felismeri, hogy a világ csak egy vetítővászon, amin a Sátán moziztat minket – ahol folyamatos vakítás folyik, hogy észre ne vegyük ami mögötte van.
Ha ugyanis mi Istentől valók vagyunk, akkor istenéi vagyunk, és nem a magunkéi. Tehát nem rendelkezhetünk magunk fölött, mert van már, aki rendelkezett fölöttünk, amikor megteremtett. Ha pedig rendelkezett velünk a teremtéskor, akkor bizonyára célja volt velünk, amely cél egy isteni cél, tehát öröktől fogva jó. Merjük hát letenni a saját okoskodásunkat, és ne féljünk belesimulni ebbe a célba, menni azon az úton, amit kirajzolt elénk, engedjük, hogy üdvözítsen minket úgy, ahogyan Ő látja jónak.
A Lélek szerinti átalakulás egész életünkön át tart.
Néha az Úr segít nekünk egy-két tragédiával, betegséggel, fájdalmas elszakítással dolgoktól, személyektől – mert látja, hogy az ember képtelen túllépni önmagán a maga erejéből. Ő viszont azt szeretné, ha üdvösségre juthatnánk. Ez nem Isten büntetése, ahogy sokan vádaskodnak, hanem a Kegyelem érintése, mert Ő látja, amit mi nem: azt, hogyha egészségben, gazdagságban, boldog és küzdelemmentes életben élnénk, gyengeségünk által mivé lennénk – talán nem imádkoznánk, nem adnánk fel magunkat másokért, nem keresnénk Istent, hanem a Világ múló örömeiben úszkálva elveszne a lelkünk. Köszönjük meg hát a tragédiákat, betegségeket, fájdalmakat és szálljunk magunkba, hová akar terelni bennünket velük az Úr. Ahogyan Barsi Balázs atya fogalmazta, ne elégedjünk meg két villával meg három sportkocsival – válasszuk inkább a Mindenséget.
Mit is jelent akkor a Pünkösd?
Az egyház liturgiája segít minket minden évben. Hiszen már a nagyböjt arról szólt, hogy mondjunk le dolgokról. A húsvét reménységet adott, hogy van feltámadás. Feltámadunk, de nem anyagi, hanem megdicsőült testben, mint Krisztus. Most kérjük a Szentlélek erejét, hogy segítsen minket olyanná válni, aki tud Lélek szerint élni és Lélek szerint dolgozni az Úrnak. Akkor bekerülhetünk a szeretetnek abba a szentháromságos körforgásába, ami már itt ebben az életünkben felemel, hiszen Istenben élhetünk általa.
Kép1: Fotó Pilisszentlélek (tr1n1ty)
Kép2: twitter.com